Nomenklatura Katany
W świecie Katany ważne jest, aby znać słownictwo, ponieważ używane są tylko japońskie słowa! Ale nie martw się, ta strona pomoże ci łatwiej się odnaleźć, a także nauczy cię kilku japońskich słów!
👉 Możesz kliknąć każdy tytuł odpowiadający części nomenklatury katany, aby uzyskać więcej szczegółów na jej temat.
1. Ostrze Katany
Jest to najważniejsza i najbardziej szczegółowa część, a także stanowi 50% ceny, ponieważ kucie ma charakter techniczny, a stale są zróżnicowane.
A. Nagasa
Nagasa katany odnosi się do długości ostrza. Można ją znaleźć mierząc w linii prostej od wycięcia z tyłu habaki, zwanego Munemachi, do czubka ostrza, jak pokazano na powyższej ilustracji.
B. Sori
Sori mierzy krzywiznę ostrza. Krzywizna ta może różnić się w zależności od katany i ma kilka nazw w zależności od intensywności krzywizny.
C. Shinogi & Shinogi-Ji
Te dwa japońskie terminy wzajemnie się uzupełniają. Shinogi to część od krawędzi ostrza do linii, która określa płaską część tego samego ostrza. Płaska część ostrza jest zatem nazywana Shinogi-Ji.
D. Hamon
Hamon to linia hartowania, która oddziela najbardziej sztywną, ostrą część ostrza od drugiej, bardziej miękkiej części. Część ostrza jest pokryta mieszanką gliny, która jest podgrzewana i hartowana. Część z gliną ostygnie znacznie szybciej, a zatem będzie sztywniejsza i ostrzejsza.
Hamon nie ma 100% skuteczności, co wpływa na cenę ostrzy z najwyższej półki.
E. Boshi
Ta część odnosi się do linii hartowania Hamon, która rozciąga się do czubka (Kissaki) katany. Polerowanie tego punktu może zająć dużo czasu, ponieważ jest on bardzo ważny. Jest tak samo ważny jak reszta ostrza i ujawnia Boshi.
F. Yokote
Yokote definiuje to, co oddziela ostrze od Kissaki. Prawie wszystkie katany mają tę cechę, chociaż istnieją pewne wyjątki z katanami bez Yokote, gdzie ostrze jest ciągłe na całej długości.
G. Kissaki
Kissaki to czubek Katany, jak pokazano na powyższym zdjęciu. Ten punkt oddziela resztę ostrza katany od Yokote. Czubek Kissaki różni się w zależności od katany; może być większy lub mniejszy.
H. Ha
Ha to krawędź tnąca ostrza. Jest to część ostrza, która jest zazwyczaj hartowana młotkiem w tradycyjny sposób. Ostrość tej części, a także hartowanie i zastosowana stal, określają jakość krawędzi tnącej, a także jej sztywność i wytrzymałość. Ważne jest, aby ostrze było trwałe i wytrzymywało wiele cięć.
I. BO-HI
Bo-Hi to linia wyrzeźbiona w ostrzu katany, która zmniejsza wagę ostrza, ale także dostosowuje punkt równowagi miecza. Ta garda bo-hi jest również przydatna dla dźwięku, ponieważ pozwala ci wiedzieć, czy cięcie jest dobre, dzięki dźwiękowi wiatru, co jest całkiem satysfakcjonujące.
J. Nakago
Nakago jest chwytem Katany. Jest to część, która ciągnie się od ostrza pod rękojeścią. Ta ukryta część ujawnia wiele rzeczy, takich jak na przykład podpis mistrza kowalstwa. Nawet jeśli ta część nie jest widoczna na pierwszy rzut oka, w rzeczywistości jest bardzo ważna dla solidności ostrza, aby stal nie pękła podczas cięcia.
2. Pochwa Katany
A. Saya
Saya to pochwa na katanę. Pochwa ta została zaprojektowana tak, aby umożliwić jak najszybsze wyciągnięcie ostrza. Jest więc bardzo łatwa do wyciągnięcia, ale jej rozmiar jest również idealny do trzymania katany bez jej wypadania. Pochwa jest zazwyczaj wykonana z drewna lakierowanego na różne wzory i kolory.
B. Shitadome & Kurigata
Te dwie części stanowią parę. Ta mała część służy do wiązania Sageo, który jest następnie mocowany do pasa użytkownika. Dzięki temu pochwa jest zarówno praktyczna, jak i estetyczna.
C. Sageo
Jak już wspomnieliśmy, Sageo to lina używana do przymocowania katany do pasa ćwiczącego. Istnieją różne materiały i kolory tej liny. Tradycyjnie, kolor Sageo jest dopasowany do rękojeści Tsuka.
3. Między rękojeścią a ostrzem Katany
Zanim przejdziemy do części rękojeści, należy wspomnieć o kilku ważnych szczegółach pomiędzy ostrzem a jego początkiem, którymi są Habaki i Seppa. Te dwie małe części są ze sobą powiązane i bardzo ważne.
Habaki utrzymuje ostrze w miejscu, dobrze dopasowując się do pochwy bez zbytniego komplikowania dobycia miecza, ale także zmniejsza wstrząsy i wibracje odczuwane w rękojeści podczas uderzenia.
Seppa to dwie małe podkładki, które wypełniają luki między Tsuba i uchwytem oraz Habaki i Tsuba. Utrzymuje to nomenklaturę na miejscu, a także pomaga zmniejszyć uderzenia.
B. Tsuba
Tsuba jest osłoną Katany. Nie tylko chroni dłoń, ale także zapobiega ześlizgnięciu się ręki do przodu. Może być również używana jako obciążnik i do regulacji punktu równowagi i jest prawdziwym dziełem sztuki.
4. Rękojeść Katany
A. Fuchi
Fuchii to metalowy pierścień, który wzmacnia strukturę katany, ale także ukrywa rękojeść pod spodem. Jest on często rzeźbiony w unikalne tradycyjne motywy, takie jak ważka.
B. Tsuka-Ito
Jest to „lina” używana do nawijania rękojeści (same). Istnieją różne techniki i materiały dla tej części katany. Ito może być wykonane z poliestru, skóry, bawełny, zamszu lub innych materiałów.
C. Same
Same to skóra shagreen. Skóra płaszczki lub rekina, materiał ten pozwala Ito dobrze leżeć na shagreen, ale jest również idealny do pochłaniania uderzeń, oferując jednocześnie estetyczny wygląd.
D. Mekugi
Mekugis to drewniane kołki (dwa). Pomagają one przymocować rękojeść do ostrza, przechodząc przez trzpień. W rzeczywistości jednak rękojeść jest już bardzo solidna bez nich i może być tylko jeden Mekugi.
E. Menuki
Są to ozdoby wykonane z różnych materiałów, takich jak miedź lub mosiądz. Ułatwiają chwyt, ale także ozdabiają rękojeść katany tradycyjnym ornamentem.
F. Kashira
Jest to głowica Katany, wykonana z Fuchi (często występują podobne wzory między nimi) i pozwala na przymocowanie Tsuka, a także reszty rękojeści, oferując jednocześnie unikalny wygląd.